Al een aantal jaren worden er bio-componenten zoals ethanol toegevoegd aan benzine en diesel. E10 staat voor 10% ethanol en is een mengsel van 90% Euro 95 loodvrije benzine met 10% ethanol. Dit mengsel is ingevoerd als groene maatregel. Door toevoeging van ethanol zou de totale uitstoot van CO2 door auto’s omlaag moeten gaan.
Sinds 1 oktober jl. zijn tankstations met twee of meer tankinstallaties voor benzine in Nederland verplicht om E10-benzine te verkopen in plaats van Euro 95. E10 benzine kan bij sommige auto’s zorgen voor problemen aan het brandstofsysteem. Volgens de ANWB is 90% van de auto’s geschikt om op E10 benzine te rijden. Nieuwere modellen hebben er normaal gesproken geen problemen mee, maar voor de wat oudere auto’s is het raadzaam om na te gaan of de auto geschikt is voor E10.
Risico’s van E10
E10 kan voor verschillende problemen zorgen. Zo kan er vocht in de benzine komen door de verdwijning van zwavel. De benzine kan sneller bederven waardoor bij lange stilstand bacteriën hun gang kunnen gaan. Er is een kans op ongecontroleerde verbranding waardoor de motor kan gaan pingelen. Rubberen slangen, afdichtingen en pakkingen in oudere auto’s zijn niet altijd bestand tegen E10. Schade aan deze onderdelen kan lekkages veroorzaken. Daarnaast heeft E10 een oplossende werking waardoor oude aanslag in de brandstoftank kan loslaten met verstoppingen als vervolg.
Oplossing
Gelukkig is er een oplossing voor bovenstaande problemen. 5in1 E10 Clean Up is een bio-ethanol neutraliserend product. Toevoeging van dit product neutraliseert de agressieve ethanol. 5in1 E10 Clean Up is speciaal ontwikkeld ter bescherming van het brandstofsysteem tegen de schadelijke effecten van E10 brandstoffen.