Morgan Motor Company en Pininfarina S.p.A. presenteren trots Midsummer, waarmee twee van de langst bestaande carrosseriebouwers ter wereld gezamenlijk het ambacht van coachbuilding vieren. Slechts 50 exemplaren van Midsummer worden er gebouwd, herkenbaar aan het typische barchetta ‘bootje’-design waarmee Morgan en Pininfarina tevens een ode brengen aan het tijdloze Morgan-silhouet.
Midsummer laat zien dat het typische Morgan-design nog altijd actueel is en het resultaat is van vakmanschap, waarbij elk element van de onderscheidende carrosserie met de hand wordt gevormd. De basis van Midsummer is Morgans nieuwste CX-Generation Bonded Aluminium Platform. De auto wordt aangedreven door een zescilinder turbomotor met achttraps automatische transmissie.
Gedeelde passie
De samenwerking tussen Morgan en Pininfarina is het resultaat van een lang gekoesterde wens van Morgan om op basis van het CX-platform gelimiteerde, speciale auto’s te bouwen die de herkenbare vormgeving van Morgan naar een volgend niveau tillen. Met beide een geschiedenis als carrosseriebouwer en een gedeelde passie voor design kwamen Morgen en Pininfarina tot een samenwerking, met de unieke Midsummer als resultaat.
Jonathan Wells, Chief Design Officer bij Morgan Motor Company, zei: “Midsummer toont de flexibiliteit van de Morgan-silhouet, waarbij een voertuig wordt gepresenteerd dat opvallend is in zijn verschijning en onmiskenbaar een Morgan is. Een viering van carrosseriebouw die de expertise, het verhaal en de creativiteit van zowel Morgan als Pininfarina combineert om een naadloos evenwicht tussen traditie en vooruitgang te leveren.”
Zichtbaar hout
Misschien wel het meest opmerkelijke ontwerpdetail van Midsummer is het gebruik van hout aan de buitenzijde van de auto. Hout heeft altijd al een belangrijke rol gespeeld in de ontwerpen van Morgan, maar uitsluitend als materiaal waar het frame van gemaakt is en wat als basis dient voor de handgevormde, aluminium plaatwerkdelen. Het hout was daardoor nooit van buitenaf zichtbaar.
Dat is bij Midsummer anders. De typische ‘barchetta’-vorm biedt de mogelijkheid om de schouderlijn te accentueren met hout. Niet alleen een uitdaging én een prachtige manier om hun vaardigheden te tonen voor de vaklieden die elke Morgan met de hand bouwen, maar ook een lofzang aan het materiaal waar Morgan al zo lang op vertrouwt. Al in de allereerste fase van het project was het voor Pininfarina duidelijk dat hout een zichtbare rol zou gaan spelen in het ontwerp.
Halve maan
Maar er is meer. Midsummer ademt als tijdloos stijlicoon exclusiviteit in elk detail. Bijvoorbeeld de gesmede negentien inch wielen, die speciaal voor het model zijn ontworpen. Met een gewicht van slechts tien kilo zijn ze ruim drie kilo lichter dan het wiel van de Plus Six.
Morgans nieuwe, van zilverkleurige details voorziene koplampen flankeren de hoefijzervormige grille. Een windgeleider in de vorm van een halve maan zorgt, laag in de neus, voor een extra luchtstroom naar de grille. Kleine, verticale ventilatiegaten naast de grille leveren extra koeling en luchtgeleiding.
Handgeklopte carrosseriedelen
Het aantal handgevormde onderdelen van Midsummer is groter dan van andere Morgans en dat maakt het bouwproces complexer. Het vervaardigen van de handgeklopte aluminium carrosseriedelen kost meer dan 250 uur per auto. Daardoor neemt de bouw van een Midsummer meer tijd in beslag in Morgan’s fabriek aan de Pickersleigh Road wanneer in het derde kwartaal van 2024 de productie start.