Category: Banden & wielen

KwikFit Bandenmonitor: vierseizoenenband blijft populair bij automobilisten

Het aantal vierseizoenenbanden in het totale Nederlandse personenwagenpark blijft stijgen. Maar liefst 16,4% van de automobilisten rijdt op deze banden. Dit gaat, net als vorig jaar, ten koste van de zomerband.

Hoewel er werd gerekend op een daling van het aandeel winterbanden, zien we toch weer een toename van het aantal automobilisten dat in de zomer doorrijdt op winterbanden, ondanks alle nadelen hiervan. Dit blijkt uit de achttiende KwikFit bandenmonitor die in augustus is gehouden onder ruim 2.200 voertuigen.

Grootste marktaandeel voor Continental

De merken in de top 10 zijn hetzelfde als vorig jaar. Wel zijn enkele merken van plaats gewisseld. Continental is weer de nummer 1 met het grootste wegdekaandeel van 19,7%. Michelin volgt als tweede met 17,9% en op nummer 3 zien we Vredestein met 11,9%. Deze top 3 is samen goed voor 49,5% van het aantal gemonteerde banden onder het Nederlandse wagenpark.

Vierseizoenenbanden stijgt nog steeds

De top 3 in vierseizoenenbanden blijft onveranderd met Vredestein als grote nummer 1 met 35,5%, gevolgd door Michelin met 20,1%. Op 3 vinden we Goodyear met 8,8%. Bij de vierseizoenenbanden neemt de top 3 inmiddels 64,4% wegdekaandeel voor hun rekening. Deze toename gaat vooral ten koste gaat van de zomerband.

Zomerbanden

Continental heeft weer het grootste wegdekaandeel in zomerbanden met 23,2%. Michelin volgt met 18,2% op plaats 2. Vredestein zien we voor het eerst in de top 10 zomerbanden en haalt plaats 3 met 7,2%. Het aandeel zomerbanden is ook nu weer gedaald. Vorig jaar behaalde de zomerband een wegdekaandeel van 84,1% en dit jaar komt het aandeel uit op 78,3%. Het aandeel winterbanden dat in de zomer nog onder personenauto’s zit gemonteerd is ook nu weer is toegenomen naar 5,4%. Dit is niet bevorderlijk voor de rijveiligheid en het milieu. Een winterband heeft veel minder grip bij zomerse temperaturen. En de band slijt veel sneller. “We zien dat een aantal consumenten hun bandenwissel heeft uitgesteld of beter gezegd afgemeld, in verband met de ‘intelligente lockdown’ op het moment van de geplande afspraak. Ondanks de genomen coronamaatregelen in onze werkplaatsen, bleven deze consumenten weg van de bandenwissels.” Aldus Arjan van der Meer, Marketing Director bij KwikFit.

Over de KwikFit Bandenmonitor najaar 2020

KwikFit vindt het als grootste onafhankelijke bandenverkoper belangrijk om het wegdekaandeel per type band en merk in kaart te brengen. Daarom laat KwikFit hier ieder halfjaar onafhankelijk onderzoek naar uitvoeren door JES Marketing Onderzoek. Het onderzoek voor de achttiende KwikFit Bandenmonitor is uitgevoerd in augustus 2020 onder 2.218 particuliere en zakelijk gereden auto’s.

www.kwik-fit.nl

Dit bericht delen?