KwikFit heeft opnieuw onderzoek gedaan naar het wegdekaandeel van bandenmerken, onderverdeeld in de zomer-, winter, en vierseizoenenbanden. Hierbij valt op dat de vierseizoenenband steeds populairder wordt, met name bij particuliere rijders.
KwikFit voert de bandenmonitor inmiddels al tien jaar uit. Hierdoor zijn trends te achterhalen over de voorkeuren van particuliere en zakelijke autorijders. Bij de meting in 2013 was de vierseizoenenband nog een uitzondering, met nog geen 3,3% wegkdekaandeel. Inmiddels zijn vierseizoenenbanden goed voor een aandeel van 23,2% wegdekaandeel waar dit vorig jaar nog 19% was.
Bandentypen
Vooral particuliere rijders stapten over op vierseizoenenbanden, waarbij het opvalt dat dit vooral klanten betreft die voorheen alleen op zomerbanden reden. De andere zakelijke rijders kiezen nog steeds voor zomer- en winterbanden. Omdat zij veel kilometers maken, is het voor hen aantrekkelijk om met de banden te rijden die het beste bij het seizoen passen.
Tijdens de meetperiode augustus-september, ruim voordat de bandenwissels plaatsvinden, reden er in de steekproef van 2220 auto’s 514 op vierseizoenenbanden en 1596 op zomerbanden. Samen waren ze daarmee goed voor 94,7% van het totaal. Dat betekent dat in de zomerperiode 5,3% van de automobilisten op winterbanden bleef rijden.
Marktleiders in banden
Er werden door de meetploegen deze keer 81 merken geteld. De vijf grootste merken zijn samen goed voor 62,3% van alle banden. Daarbij staat Michelin op de eerste plek met 19,1% en Continental met 18,4% vlak daarachter op de tweede plaats. Vredestein tekent met 11,4% voor de derde plek, gevolgd door Goodyear en Bridgestone. De top 10 wordt aangevuld door achtereenvolgens Hankook, Pirelli, Dunlop, Viking en Yokohama en is goed voor 78,8%. Dit betekent dat er 21,2% resteert voor de maar liefst 71 overige merken. Daarmee is die achterhoede dus aardig versnipperd.
Kijkend naar alleen vierseizoenenbanden valt op dat het aandeel van Vredestein is gedaald, van 31,8% in 2021 naar 27,4%. Desondanks staat het merk nog wel aan kop. Daarnaast valt op dat de opkomst van Continental ten koste gaat van Goodyear. Waar Goodyear in 2021 nog op de derde plaats eindigde met 13,1% wegdekaandeel, eindigt het merk nu op de vierde plek met slechts 5,4%.
Tien jaar later
Ten opzichte van tien jaar geleden vallen er een aantal zaken op. Zo zien we in 2012 Bridgestone op de derde plaats van de top drie bandenmerken terug in plaats van Vredestein. Bridgestone moet het dit jaar doen met een vijfde plaats. Daarnaast stonden in 2012 de merken Firestone en Uniroyal nog in de top tien. Deze hebben tien jaar later plaats gemaakt voor Viking en Yokohama.
Over de KwikFit Bandenmonitor
KwikFit vindt het als grootste onafhankelijke bandenverkoper belangrijk om het wegdekaandeel per type band en merk in kaart te brengen. Daarom laat KwikFit hier ieder halfjaar onafhankelijk onderzoek naar uitvoeren door JES Marketing Onderzoek. Het onderzoek voor de eenentwintigste KwikFit Bandenmonitor is uitgevoerd in augustus 2022 onder 2.220 particuliere en zakelijk gereden auto’s. Om een representatief beeld van het wagenpark in Nederland te krijgen, werd het onderzoek bij diverse winkel- en zakencentra in Nederland gehouden. Dit is de elfde najaarsmeting. De voorjaarsmeting van het onderzoek wordt uitgevoerd in januari en februari, ruim na de winterbandenwissel.