De Vredestein Ultrac Pro, een geheel nieuwe, ultra-ultra-high-performance (UUHP) zomerbandenset die dit voorjaar wordt geïntroduceerd, heeft een zeer innovatieve structuur en een geavanceerde nieuwe loopvlaksamenstelling die hem een unieke combinatie van superieure rijeigenschappen en een toonaangevend comfort geeft. De nieuwe band is ontworpen voor een breed scala aan krachtige auto’s en supercars die zijn voorzien van velgen met een diameter tot 24 inch.
In vergelijking met eerdere UUHP-banden van Vredestein en andere gevestigde producten in deze categorie zijn er aanzienlijke verschillen in de samenstelling van de materialen in de structuur van de band. Dit is met name zichtbaar in het hielgebied en het onderste gebied van de wang dicht bij de velg die volledig zijn herzien. Dit heeft geresulteerd in een ontwerp dat de band stabiel maakt bij hoge snelheden en bij agressief bochtenwerk en tegelijkertijd zorgt voor soepele rijeigenschappen bij spoorvorming.
Bovendien is het loopvlak van de band voorzien van een geheel nieuwe, zeer geavanceerde samenstelling van de nieuwe generatie. Deze wordt geproduceerd door een slim mengproces dat gebruikmaakt van geavanceerde polymeren, vulstoffen en hoogwaardige harsen om grip op natte en droge oppervlakken te garanderen in een breed temperatuurbereik.
Vernieuwde performance-bandstructuur
“De Ultrac Pro voldoet aan de meest veeleisende prestatie- en handlingdoelen die we ons tijdens de productontwikkelingsfase hebben gesteld en zorgt tegelijkertijd voor soepele en comfortabele rijeigenschappen”, aldus Daniele Lorenzetti, Chief Technology Officer bij Apollo Tyres. “Deze band is baanbrekend en verschilt sterk van zijn high-performance tegenhangers die doorgaans een duidelijk compromis vereisen – prestaties óf comfort. De weerstand tegen vervorming van de hiel is met 85% verhoogd dankzij de nieuw ontworpen componenten in het hielgebied, ideaal voor low-profile high-performance banden. Deze verbeterde stabiliteit geeft de band meer stijfheid in het onderste deel, waardoor de zijdelingse vervorming tijdens het nemen van scherpe bochten aanzienlijk wordt beperkt. Belangrijk is ook dat de wang de band minder voor de zijdelingse stabiliteit hoeft te zorgen.”
Door de hogere stijfheid in de rand van de hiel konden ingenieurs de wang van de Ultrac Pro dunner ontwerpen, waardoor de band een veel grotere ‘flex-zone’ en een veel hogere mate van natuurlijke buigzaamheid krijgt bij het rijden over oppervlakken met spoorvorming. Het geoptimaliseerde ontwerp heeft ook het gewicht van de band aanzienlijk verlaagd en de duurzaamheid van het product verbeterd.
Het gebied waar de wang het profiel raakt – ook wel schoudergedeelte genoemd – is opnieuw ontworpen met flexibelere materialen. Hierdoor kon het R&D-team van Apollo Tyres de rijeigenschappen van de Ultrac Pro op ruwere oppervlakken verder verbeteren en de rolweerstand tot een minimum beperken. Een optimale balans tussen profiel, wangen en hieloppervlak heeft onder alle omstandigheden ook een perfecte vorm van het oppervlak mogelijk gemaakt.
De Ultrac Pro wordt aangeboden in een breed scala aan maten van velgen van 18 tot 24 inch en is geoptimaliseerd voor een breed spectrum aan sportwagens, supercars, hoogwaardige sedans, hatchbacks en SUV’s.