Per 1 juli 2022 moet bij Euro 5 en 6 dieselmotoren de uitstoot van roet- en fijnstofdeeltjes gemeten worden. Tel je met de deeltjesteller meer dan 1.000.000 deeltjes per cm³, dan komt de auto niet meer door de APK. Dat wil zeggen APK-afkeur. Wat moet je dan doen?
AA-Equipment Support levert de Continental DX280 DC Advanced deeltjesteller en helpt garagisten ook bij het oplossen van probleemgevallen en onderhouden van roetfilters. Hiermee haalt men extra werk en dus omzet uit de verplichte deeltjesteller.
Deeltjes tellen
Het roetfilter haalt het overgrote deel van schadelijk roet en fijnstof uit uitlaatgassen die vrijkomen tijdens het verbrandingsproces van dieselmotoren. Dit voorkomt dat er te veel van deze schadelijke deeltjes in de lucht komen. Roetfilters zijn aan slijtage onderhevig. Ook het dichtslibben van roetfilters is een veel voorkomende oorzaak van storingen, wat de rijeigenschappen sterk beïnvloedt en het verbruik doet toenemen. Functioneert een roetfilter niet goed, of is het zelfs verwijderd, dan stijgt de uitstoot van schadelijke stoffen sterk. Blijkt tijdens de APK dat deze uitstoot te hoog is, dan betekent dat per 1 juli afkeur.
Van oorzaak naar oplossing
Wat moet je doen als je te veel deeltjes hebt gemeten? Wat veroorzaakt het en hoe los je het op? Enkele oorzaken voor een te hoge roetuitstoot kunnen zijn: er is geen roetfilter aanwezig, hij is beschadigd of gemanipuleerd, verzadigd of dicht of er is een motorstoring. Bij een visuele controle zijn de eerste twee oorzaken relatief eenvoudig gevonden en op te lossen. Monteer een juist roetfilter en programmeer de software in het voertuig weer zoals het hoort. Via remote diagnose voert het CLEVER DiagnostiX supportteam van AA-Equipment Support deze programmering op afstand uit, als de eigen apparatuur niet toereikend is.
Stellen juiste diagnose
Bij een roetfilter verzadiging of een motorstoring is meer onderzoek nodig om vast te stellen wat er aan de hand is. Hier start het diagnosestellen. Indien nodig geeft het CLEVER DiagnostiX supportteam hierbij ondersteuning. Bij een motorstoring is het zaak te onderzoeken waardoor de roetuitstoot te hoog is. Een lekke injector of een EGR klep die vervuild is? Werkt het uitlaatgasnabehandelingssysteem niet naar behoren? Allemaal zaken waardoor er een verkeerde waarde kan worden gemeten.
Een hoge roetuitstoot kan ook komen doordat het mengsel niet juist is; te veel diesel of te weinig zuurstof. Dus het kan zomaar zijn dat dit door slecht of geen onderhoud wordt veroorzaakt, waardoor het filter te veel weerstand biedt en sterk vervuild raakt. Dit kan tegen worden gegaan door het roetfilter preventief te onderhouden en te reinigen met additieven. Is het roetfilter verzadigd en werkt regenereren niet meer, dan zal het roetfilter vervangen of gereinigd moeten worden.