Category: Autonieuws

4EVER Trophy: Wedergeboorte van een icoon

De Renault 4 is veel meer dan een auto. Het is een icoon waarvan ruim acht miljoen exemplaren in meer dan honderd landen verkocht zijn, die generaties overschrijdt en al zestig jaar te vinden is in alle lagen van de bevolking. Het is een multifunctionele auto die zowel in de stad als op landelijke wegen op zijn gemak is: voor op reis, er even tussenuit, voor transport, voor werk en nog veel meer. Hij is bescheiden en trendy, chic en populair en spreekt zowel mannen als vrouwen aan.

Hoewel de productie dertig jaar geleden eindigde, is de ‘4L’ altijd onder de aandacht gebleven. De afgelopen decennia heeft de 4L zijn waarde bewezen als een veelzijdige auto die is gebouwd om lang mee te gaan. Als zodanig is het altijd een publiekstrekker, vooral bij jongere generaties. Na de Renault 5 showcar is de 4EVER Trophy showcar het tweede elektrische model van Renault dat geïnspireerd is op een icoon uit het verleden, als onderdeel van het strategisch plan Renaulution. Renault maakt gebruik van zijn fameuze verleden om de toekomst beter te elektrificeren.

Moderne en gedurfde interpretatie

De 4EVER Trophy showcar roept herinneringen op. Onder het gespierde exterieur is de verwantschap met de 4L direct duidelijk. De belangrijkste karaktertrekken die van het origineel zijn overgenomen:  Het silhouet met de prominente motorkap, bumper en kenmerkende schuine achterzijde, de achterste, trapeziumvormige zijruiten met afgeronde hoeken en de spatborden die de wielkasten volledig tot op de bumper omsluiten.

De ‘retro’-stijl past perfect bij de rest van de verfijnde en technologische lijnen. De showcar heeft royale welvingen en een gedetailleerde grille. De ‘ultratech’verbindingen tussen de carrosserielijnen en -delen zorgen voor precisie en moderniteit. De dakomlijsting kreeg dezelfde verfijnde behandeling. Dezelfde precisie geldt voor de dakafwerking met ‘designer’ afwerking. “Om de 4Ever Trophy een modern karakter te geven, hebben we technologie en verfijning verwerkt in zijn vormgeving, zonder overbodige franjes. Al deze ingrediënten werden zorgvuldig uitgewerkt zodat het design zowel relevant is voor wie de 4L kent als voor jongere generaties die misschien niets weten van de fameuze geschiedenis van de auto.” Aldus Gilles Vidal, Directeur Design van Renault.

100% elektrische B-segment SUV

Elektrisch rijden buiten de gebaande paden, dat is wat de 4EVER Trophy showcar op het eerste gezicht uitstraalt. Zijn elektromotor verwijst naar het toekomstige productiemodel. Met de 4EVER Trophy blikt Renault vooruit op een toekomstige 100% elektrische B-segment SUV van Renault die in 2025 op de markt komt en zowel in de stad als in landelijke gebieden op zijn gemak is.

De marktpositionering van de toekomstige Renault 5 en Renault 4 is vergelijkbaar met die van de Renault Clio en Captur. De 4Ever Trophy en Renault 5 showcar die te zien zijn op de Paris Motor Show belichamen de ‘Nouvelle Vague’ van Renault.

Dit bericht delen?