Voor het uitvoeren van de APK moet een garage beschikken over basis apparatuur bestaande uit een remmentestbank, emissieapparatuur en een rijbanenhefbrug. Als een garage daarover beschikt dan is men in staat om de keuring uit te voeren.
Maar met geavanceerdere apparatuur is de werkplaats in staat meer te detecteren dan met het blote oog. Door middel van onderbouwd advies kunnen in samenspraak met de klant meer reparaties plaatsvinden, wat bijdraagt aan meer veilige en duurzame kilometers.
Remmentest- en diagnosebanken
De eis omtrent de remmentestbank is dat dit een rollenremmentestbank of een platenbank betreft. De basisapparatuur in deze categorie is de platenbank. Maar de meting op een VLT3233 rollenremmentestbank neemt minder tijd in beslag en is betrouwbaarder. Volgens Corbo, een onafhankelijk adviesbureau op het gebied van procesverbeteringen, zijn de metingen van een rollenremmentestbank zelfs 95% betrouwbaarder dan een platenbank.
Extra diensten voor de klant worden geboden door middel van een onderstel- of resonantietester (ook wel rammeltjestester genoemd). De VLT3673 ondersteltester meet de staat van de wielophanging en schokbrekers. In de huidige APK wordt deze controle visueel uitgevoerd, waardoor 1 op de 4 voertuigen met versleten schokbrekers rijdt. Het gevolg van versleten schokbrekers is dat het band-wegcontact verslechtert en dus ook de wegligging. De remmen van dit voertuig kunnen nog zo goed werken, maar zonder band-wegcontact heeft dit geen effect. De VLT3685 resonantietester is een optie op de ondersteltester, waarbij de locatie van rammeltjes in het voertuig eenvoudig en snel gedetecteerd wordt. Dit gebeurt door middel van platen die op een specifieke frequenties trillen.
Emissietesten
De vereiste apparatuur om APK te mogen uitvoeren is een viergastester. Hiermee worden de CO, HC, O2 en CO2 waarden gemeten. De visuele controle van het uitlaatsysteem kan de APK keurmeester prima op basis van ervaring uitvoeren. Alleen aan de buitenkant van het uitlaatsysteem is niet te zien of het roetfilter goed werkt.
Het kan namelijk zijn dat de behuizing van het filter aanwezig is en zichtbaar is, maar dat deze leeg is. Voor het testen van de werking van het roetfilter biedt Autec-VLT de nieuwste generatie Autest emissie apparatuur. De MS920 en MS921 roetmeters hebben een 100 keer grotere meetnauwkeurigheid dan de huidige roetmeters. Met deze nieuwe generatie diagnose apparatuur is de werkplaats klaar voor de toekomst om roetmetingen te kunnen uitvoeren aan de nieuwste Euro 6 motoren. Door deze roetmeter te combineren met een MS810 viergastester ontstaat er een combi-tester waarmee benzine, diesel LPG, CNG en LNG voertuigen getest kunnen worden. Deze combinatie verhoogt het serviceniveau van de werkplaats.
Hefbruggen
Een rijbanenhefbrug is verplicht gesteld bij het uitvoeren van een APK keuring. De keuze is uit een 4-kolomshefbrug, stempelhefbrug of een rijbanenschaarhefbrug. De rijbanenschaarhefbrug van Autec is zowel verkrijgbaar in een in- als opbouwvariant. Hierdoor is het mogelijk om ruimte te besparen ten opzichte van de 4-kolomshefbrug.
Naast deze gedegen basis zijn er twee uitbreidingen op de hefbruggen die helpen bij het stellen van extra diagnoses: uitlijnvoorbereiding en een wielvrij hefsysteem. Beiden zitten optioneel verwerkt in de hefbrug en nemen geen extra ruimte in beslag. Door middel van de uitlijnvoorbereiding wordt snel en efficiënt de eerste meting uitgevoerd. Het voertuig hoeft niet eerst wielvrij geheven te worden om de draaitafels en compensatieplaten onder de wielen te leggen. Het voertuig kan direct de hefbrug op gereden worden, waardoor de wielstand niet wordt beïnvloed. Het wielvrij hefsysteem is een uitbreiding op de hefbrug die het voertuig wielvrij heft. Het voordeel hiervan is dat op deze hefbrug ook werkzaamheden zoals wielservice en remservice uitgevoerd kunnen worden.