Het Waeco AirCon team laat weten dat het thema elektrische voertuigen meer aandacht vraagt, ook als het gaat om airco service. Ze benadrukken hoe belangrijk het is om de juiste compressorolie te gebruiken bij onderhoud of service aan het aircosysteem van een elektrisch voertuig.
Nu er steeds meer elektrische voertuigen op de weg rijden, zal er een afname zijn van traditionele (standaard) service. Bij elektrische voertuigen vindt er geen standaard oliewissel of vervanging van een distributieriem plaats. Er is minder slijtage op de remmen en er is geen koppeling. Maar er zullen andere, compleet nieuwe systemen in het voertuig zijn die service of reparatie nodig hebben. En er zullen zaken zijn waar je van tevoren niet bij stil stond, die ook gaan veranderen bij airco service van een systeem met een elektrische compressor. Hierbij is het nog meer dan gebruikelijk van belang dat de geleidbaarheid van vloeistoffen in het circuit van het aircosysteem niet aangetast wordt.
Vochtproblemen voorkomen
Dit soort problemen kunnen we veel meer verwachten bij voertuigen waar het koudemiddel R1234yf wordt gebruikt, dan bij R134a wat in oudere voertuigen zit. Belangrijk om te weten: R1234yf is veel gevoeliger wanneer het vermengd wordt met vocht. Maar hoe kan vocht in een normaal gesproken geheel afgesloten circuit terechtkomen? Een mogelijkheid is via compressorolie, wat toegevoegd is aan het koudemiddelcircuit tijdens de service van het aircosysteem. De originele verpakking is normaal gesproken gemaakt van metaal en de compressorolie is geladen met argon tijdens het vullen door de producent om te voorkomen dat er vocht bijkomt. Bij veel aircoservicestations is het helaas nodig om de olie over te gieten uit de verzegelde metalen verpakking in een plastic houder. En daar ontstaat het probleem. De compressorolie die meestal wordt gebruikt, en vooral PAG-olie, is hoog hygroscopisch. Daardoor onttrekt het vocht uit de omgevingslucht en neemt dat in zich op.
Schadelijke zuren
Op de lange termijn is het binnendringen van vocht niet alleen schadelijk voor de smerende prestatie van olie, maar kan ook thermochemisch onstabiele condities veroorzaken in het aircocircuit. Nog erger: er kunnen schadelijke zuren ontstaan. E-compressoren bevatten bedrading die in contact kan komen met vocht. Dit kan leiden tot corrosie en schade aan de onderdelen en plastic behuizing van de draden.
Dit probleem kun je voorkomen door WAECO’s gepatenteerde opslag en toevoersysteem te gebruiken. Over te gieten behoort tot het verleden. De metalen verpakking kan rechtstreeks worden aangesloten. Binnen in de verpakking zit een metalen zak die wordt geleegd bij gebruik. Op die manier komt er geen omgevingslucht in de metalen zak en wordt de compressorolie beschermd tegen vermenging met vocht. De aircoservicestations van WAECO zijn in de meeste gevallen al geschikt voor gebruik van deze olieflessen. Het is ook mogelijk om dit speciale vochtvrije systeem te gebruiken op servicestations van andere merken. Er zijn adapters beschikbaar voor nagenoeg alle gangbare merken aircoservicestations.