Als je een hoogtoerige middenmotor met 368 kW/500 pk combineert met een leeggewicht van slechts 1.415 kilogram, dan wordt het tijd om de term ‘rijplezier’ opnieuw te definiëren. De Porsche 718 Cayman GT4 RS is het nieuwe topmodel van de 718-familie.
Z’n typische Rennsport-kenmerken: een compromisloze rijdersauto die is ontworpen om indruk te maken met een lichtgewicht constructie, extreme wendbaarheid, geavanceerde aerodynamica en een unieke soundtrack. Of je nu op smalle, bochtige bergwegen rijdt of op het circuit: de 718 Cayman GT4 RS is de koning van het compacte middenmotorgamma. Op de Nürburgring Nordschleife was hij de 718 Cayman GT4 met meer dan 23 seconden te snel af.
Zescilinder boxermotor
Het hart van de 718 Cayman GT4 RS wordt gevormd door de geroemde atmosferische zescilinder boxermotor die Porsche ook gebruikt in de 911 GT3 en de GT3 Cup raceversie. De motor draait tot liefst 9.000 tpm. Ten opzichte van de 718 Cayman GT4 heeft de RS-versie 59 kW/80 pk meer vermogen, wat resulteert in een gewicht-vermogenverhouding van 2,83 kg/pk. Het maximumkoppel is verhoogd van 430 naar 450 Nm. Eén van de opvallende kenmerken van de nieuwe topversie van de 718 zijn de luchtinlaten achter de portierruiten, waar de 718 Cayman normaal gesproken kleine zijruiten heeft. De nieuwe luchtinlaten verbeteren niet alleen de inlaatluchtstroom, maar zorgen op oorhoogte van de inzittenden ook voor een bevlogen inlaatgeluid. De karakteristieke luchtinlaten vóór de achterwielen zijn bij de nieuwe RS gebleven en worden gebruikt voor de motorkoeling. De 718 Cayman GT4 RS schiet in slechts 3,4 seconden van 0 naar 100 km/u.