Category: Onderdelen

Batterijrecycling wapen tegen grondstoffentekort

In 2050 vraagt de behoefte van 9 miljard aardbewoners om drie keer zoveel grondstoffen als onze planeet kan leveren. Alleen een circulaire economie kan een ernstig grondstoffentekort voorkomen. Welke rol kan hoogwaardige autobatterijrecycling hierin spelen?


Het sluiten van de kringloop is nodig om tal van redenen. Grondstoffen voor auto’s, vooral die voorzien van een elektrische aandrijflijn, zijn schaars, milieubelastend bij ontginning, duur of er is een afhankelijkheid van buitenlandse leveranciers. Neem lithium. Per elektrische auto is daar ongeveer 8 kilo van nodig per batterij. Volgens het Internationaal Energie Agentschap (IEA) bedraagt de jaarproductie van lithium iets meer dan 90 miljoen kilo. Dat is voldoende voor 11,4 miljoen EV-batterijen. In 2028 rijdt echter een op de drie nieuw verkochte auto’s – circa 25 miljoen stuks – wereldwijd op stroom. De IEA voorspelt al vanaf 2025 lithium-tekorten.


Closed-loop recycling
In een elektrische auto zit voor ruim 200 kilo aan kostbare aardmaterialen. De autorecyclingindustrie begrijpt dat zij een belangrijke rol speelt in het veiligstellen van die en andere materiaalstromen. Vooral batterijverwerkers schieten als paddenstoelen uit de grond. In 2025 zal de wereldwijde capaciteit om batterijen te recyclen tien keer zo groot zijn als in 2021, berekende marktvolger Circular Energy Storage. Onderzoek ondersteund door het Amerikaanse nationale centrum voor duurzaam transport (NCTS) voorspelt dat closed-loop recycling in 2035 al tot 18% voorziet in de vraag naar kobalt, lithium en nikkel voor EV-batterijen. In 2050 kan dat oplopen tot 70% voor kobalt, 50% voor lithium en 55% voor nikkel. In een notendop: zeker de helft van de belangrijkste benodigde materialen voor hoogvoltage batterijen is dan afkomstig uit recycling.


Wachten op de stroom
Het opschroeven van de recyclingcapaciteit van EV-batterijen is echter lastiger dan het lijkt. Pas rond 2035 zal de eerste grote stroom hoogvoltage batterijen uit ELV’s de markt betreden, meent Benchmark Mineral Intelligence. De grootste uitdaging is het overbruggen van de kloof die er tot 2035 bestaat. De komende jaren moeten batterijrecycleraars nog vooral aan de slag gaan met restmateriaal wat bij de productie van batterijpakketten vrijkomt (momenteel zo’n 78%) en slechts voor een gedeelte met end-of-life batterijen (22%) is de verwachting. Meest rendabel voor de verwerkingscentra van vandaag de dag is een hybride benadering.


Regelgeving als stimulans
Aangescherpte wet- en regelgeving doen ook hun duit in het zakje richting hoogwaardige recycling. De toekomstige Europese batterijrichtlijn zal nieuwe percentages koppelen aan het gewicht van een lithium-ion batterij dat gerecycled moet worden. De huidige eis zal waarschijnlijk stijgen naar 80% in 2031. Momenteel weet het een nuttige toepassing voor 83% van het gewicht van een hoogvoltage batterij.


Batterijpaspoort
Europa heeft eveneens duidelijke ambities rondom het terugwinnen van metalen. In 2030 moet 95% van het kobalt, nikkel en koper uit een batterij worden teruggewonnen. Voor lithium ligt dat percentage op 70%. Andere doelen zijn dat vanaf 2050 een nieuwe EV-batterij voor minimaal 40% aan gerecycled materiaal moet bevatten.
Vanaf 2028 geldt mogelijk een batterijpaspoort voor nieuwe batterijen met daarin onder meer informatie over samenstelling, CO₂-footprint, verwachte levensduur, producent, informatie over het gebruik van de batterij (State of Health) en recycled content. Anders dan de huidige Batterijen Richtlijn zorgt de nieuwe Batterijen Verordening ervoor dat overal binnen de EU dezelfde regels voor batterijen van toepassing zullen zijn. De nieuwe Batterijen Verordening bevat zowel regels voor de terugname van batterijen als voor de recycling en producteisen.


Elektrische auto: een schatkamer op wielen
Volgens het Internationaal Energie Agentschap bevat een conventionele auto 22,3 kilo koper en 11,2 kilo mangaan. Dat is niets in vergelijking met het aantal waardevolle aardmaterialen dat aanwezig is in een elektrische auto. Liefst 53 kilo koper, 24,5 kg mangaan, 8 kilo lithium, bijna 40 kilo aan nikkel, 13,3 kilo kobalt en meer dan 66 kilo grafiet tellen samen op tot meer dan 200 kilo. Een ware schatkamer op wielen dus.
www.arn.nl

Dit bericht delen?