ADAS is eigenlijk een verzamelnaam voor rijhulpsystemen: van parkeerhulp tot adaptieve cruise control. Deze systemen zijn afhankelijk van een zeer groot aantal sensoren in en op de auto. Bij een aanrijding, uitlijning of foutcodes op ADAS gerelateerde systemen moeten deze gekalibreerd worden. Hoe moet dit op de juiste manier gebeuren?
Auto’s zijn de afgelopen 10 jaar zo’n 30 tot 40% veiliger geworden. De opkomst van rijtaakondersteunde systemen levert hieraan een belangrijke bijdrage. De conclusies en aanbevelingen van de Onderzoeksraad voor Verkeersveiligheid (OVV) dat ADAS óók nieuwe verkeersveiligheidsrisico’s met zich meebrengt neemt RAI Vereniging dan ook zeer serieus. Volgens RAI Vereniging voorzitter Steven van Eijck geven ze richting aan een verdere veilige introductie van ADAS in ons verkeer.
RAI vereniging dringt aan op controle op ADAS
RAI Vereniging tekende onlangs met het ministerie IenW en 24 andere mobiliteitsorganisaties het ADAS Convenant. Zij werken samen in de ADAS Alliantie die de inzet van ADAS wil stimuleren. Belangrijk doel is het verminderen van het aantal dodelijke ongevallen (tot 0 in 2050) en het terugdringen van files. In het convenant is op aandringen van de RAI ook opgenomen dat ADAS systemen onderhouden (lees gekalibreerd) moeten worden. Bijvoorbeeld bij ruitvervanging en (later) als onderdeel van de APK.
Kalibreren
Er is een enorm aanbod ontstaan van diverse ADAS kalibratie apparatuur. Allemaal hebben ze zo hun eigen werkwijze. De meeste kalibratiesystemen komen voort uit de fabrikantvoorschriften, maar sommige systemen kiezen voor een eigen systeem. Voor camera kalibratie wordt vooralsnog vaak de hartlijn van de auto als referentiepunt gekozen, voor RADAR is dit altijd vanuit de achteras. Deze kan namelijk net niet helemaal perfect staan waardoor de rijrichting van het voertuig niet per se door de hartlijn van het voertuig hoeft te gaan. Een groot probleem voor het rijden is dat vaak helemaal niet, maar voor een functie als RADAR is het wel belangrijk dat je dan op het juiste punt de kalibratie uitvoert.
Fabrieksvoorschriften
Het ProADAS systeem van TECO volgt altijd de fabrikantvoorschriften. Voor VAG is dat bijvoorbeeld altijd zowel voor camera als radar vanuit de achteras. Dit wordt ook voorgeschreven door VAG uit te voeren met een uitlijnsysteem. Kalibreren vanuit autofabrikant-voorschrift is de beste manier om de werking van het ADAS systeem te waarborgen en de beste manier om verzekeringsmaatschappijen te overtuigen dat de kalibratie op de juiste manier is gedaan.
Het ProADAS systeem bevat extra automatische sensoren om de positionering van het paneel eenvoudig en gemakkelijk door een persoon te kunnen laten doen. Andere systemen hebben een handmatige input nodig of werken het fijnste met twee personen voor bepaalde stappen. Het ProADAS systeem is met een paar kleine uitbreidingen ook een volwaardig uitlijnsysteem. Het werkt zeer gebruiksvriendelijk zodat voor iedereen de stap-voor-stap begeleiding goed uitvoerbaar is.
Meer weten?
Wilt u meer leren over het kalibreren van ADAS dan kunt u een vrijblijvende demonstratie en uitlegsessie bijwonen bij CBX Nederland. Zij geven een zeer gebruiksvriendelijke uitleg in verstaanbare taal zodat iedereen het kan volgen en men goed begrijpt wat er zoal bij komt kijken.