Category: Onderdelen

Stilstand als gevolg van corona-crisis risico voor accu

Accu’s van moderne auto’s worden als ze weinig worden gebruikt behoorlijk op de proef gesteld. Als gevolg van de corona-crisis valt er daardoor meer uitval te verwachten. Voor garagisten is dit een kans. Als tijdens de onderhoudsbeurt ook de accu wordt getest betekent dit een kans op extra omzet. En het belangrijkste: tevreden klanten. 

Hefra is distributeur van Varta accu’s, de absolute koploper in de Start-Stop technologie en leverancier in OEM van vrijwel alle autofabrikanten. Daarnaast levert men een complete lijn in private label van VMF, ook van minder courante types. Jeroen Sluis van Hefra: ‘Vooral oudere accu’s verliezen tijdens stilstand spanning door o.a. zelfontlading en ontlading door de electronica in het voertuig zelf. Moderne auto’s zitten vol computers en elektronica en die slapen nooit helemaal. Dat geldt al helemaal als de auto niet op slot staat. De systemen blijven langer actief en verbruiken veel energie tot ze, soms pas na een uur, in de slaapstand gaan. De auto altijd op slot doen is dus het devies. Maar ook dan zijn er nog systemen die nooit slapen zoals GPS locatie-bepalers. Bij sommige auto’s zorgen die al na een week stilstand voor een lege accu’. 

Capaciteitsverlies

Nu veel mensen thuiswerken wordt de auto vaak alleen voor boodschappen gebruikt. De korte ritjes zijn niet genoeg om volledig op te laden en dat is slecht nieuws voor de accu. Het loodsulfaat dat bij ontladen op de platen ontstaat kan op termijn kristalliseren, waardoor de accu capaciteit inlevert. Er kan zelfs kortsluiting ontstaan als de kristallen zo dik worden dat ze door de separatoren prikken. Sluis: ‘Meestal ontstaat alleen capaciteitsverlies. Een accu die voorheen 60 Ah leverde haalt dan bijvoorbeeld nog maar 30 Ah. Hij levert nog wel voldoende spanning maar is sneller leeg. In de winter kan dat problemen opleveren omdat de startmotor dan harder moet werken. De accuspanning en het vermogen om een hoge startstroom te leveren zijn minder hoog als het koud is. De startmotor kan daardoor gaan haperen of zelfs helemaal dienst weigeren. Ook kunnen door onderspanning van de accu diverse functies ontregeld raken. De raambediening werkt bijvoorbeeld niet meer goed, de voorkeurszenders van de radio zijn weg of de motor draait niet optimaal’.

Meten is weten

Garagisten kunnen dit soort problemen voor hun klanten voorkomen door bij een onderhoudsbeurt of Apk-keuring de accu te testen en als dat nodig is een zwakke accu te vervangen. Alleen het meten van de klemspanning volstaat uiteraard niet. Die daalt bij ontlading en geeft dus vooral informatie over de ladingstoestand. De lading van de accu moet  “in rust” worden gemeten. Bij een volgeladen SLI of EFB accu is de klemspanning in rust 12,79 volt. Bij de veel gebruikte AGM-accu is die 12,91 volt.

Wanneer de spanning onder de 12,3 V komt loopt de accu permanente schade op. Om de conditie van de geladen accu vast te stellen wordt met een diagnosetester de inwendige weerstand van de accu gemeten. Dan wordt duidelijk of de startcapaciteit, die wordt gemeten in ampère, nog voldoende is. Varta adviseert om hiervoor elektronische accutesters te gebruiken die een “conductance”-meting kunnen uitvoeren.

Start-Stop accu’s Varta

De laad- en start-stop-systemen van moderne auto’s zijn afgeregeld op de capaciteit en de inwendige weerstand van de OE-accu. 80% van de AGM accu’s voor Start-Stop zijn van Varta. Als een accu vervangen moet worden dan garandeert alleen de montage van een nieuwe Varta-accu dat alle systemen naderhand weer optimaal functioneren. Een voorwaarde is wel dat de accu op de juiste wijze is ingebouwd en aangemeld bij het computersysteem van de auto. Uiteraard mag de voedingsspanning van de computers tijdens het vervangen van de accu niet wegvallen en mogen er ook geen piekspanningen optreden. Nieuwe accu’s dienen via een diagnosetester of met de via Hefra leverbare ECOBAT Battery Validation Tool bij het motormanagement te worden aangemeld

Kansen voor garagist

Hefra ziet in de universele aftermarkt voor personenwagenaccu’s de vraag naar Start-Stopaccu’s heel snel stijgen. Uiteraard is dit een direct gevolg van strengere milieuwetgeving. Start-Stopsystemen zijn voor autofabrikanten een efficiënte manier om de CO2 uitstoot van personenwagens onder de vastgelegde normen te houden. Het is heel belangrijk dat specificaties van vervangingsaccu’s goed overeenkomen met die van de eerste-montageaccu. Anders werkt een Start-Stopsysteem niet optimaal en is er niet de brandstofbesparing die een goed werkend Start-Stopsysteem oplevert. 

Hypermodern distributiecentrum

Hefra heeft de beschikking over een hypermodern distributiecentrum in de Rotterdamse Waalhaven. Mondiaal gezien is de Rotterdamse haven de tweede wereldhaven. Dat geeft uiteraard enorme logistieke voordelen voor zowel import als export. Hefra kan, op ruim 6000 m2 magazijnoppervlak, meer dan een kwart miljoen accu’s op voorraad houden. Sluis: ‘Die enorme opslagcapaciteit hebben we ook echt heel hard nodig. Ook de afgelopen jaren zijn we flink gegroeid. En uiteraard blijven we er hard aan werken om ons marktaandeel in de Benelux nog verder uit te bouwen. Met onze twee vestigingen in Wormerveer en Antwerpen en die in Rotterdam beleveren we de klanten in de gehele Benelux. Als Benelux-tak van ECOBAT Battery Technologies hebben we één groot en efficiënt distributiecentrum in de Rotterdamse Waalhaven.’ 

Accu’s voor elke toepassing

Hefra heeft al een zeer groot aandeel in de accu’s voor automotive maar wil ook in dat segment nog verder groeien met o.a. haar bekende merken VMF, VARTA en Wilco. ‘Een groot voordeel voor onze klanten is dat ze voor alle soorten accu’s bij één partij terecht kunnen. Ook als een klant komt voor een accu voor een motorfiets, scooter, boot, kraanwagen, heftruck, hoogwerker of een agrarisch voertuig kunnen wij ze van dienst zijn. Nooit nee hoeven verkopen is zo belangrijk. En daar heb je toch echt een acculeverancier voor nodig die met elk mogelijk accuprobleem wel raad weet.’

www.hefra.nl

Dit bericht delen?